onsdag 11 juni 2008

Blandad dag i riksdagen

Dagen inleddes med ett frukostmöte om Irak. Iraks sverigeambassadör och Folke Rydén (tidigare utrikeskorrespondent på SvT) talade initierat om situationen i Irak. Det finns anledning att fördjupa sig i detta för hela världen viktiga land. Jag tror att utvecklingen i Irak kommer att påverka situationen i hela regionen.

Efter frukost var det partiledardebatt. Statministern var på bettet vilket lovar gott inför kvällens fight. Som finanspolitiker gladdes jag åt att statens finanser hamnade i fokus under många av replikskiftena. Däremot var det fattigt på europapolitik.

Därefter spelade vi in ett avsnitt av den politiska talradion dinledamot.se. Denna gång var våra gäster Walburga Habsburg-Douglas och Peder Wachtmeister. Här blev det till skillnad från partiledardebatten ett tydligt europafokus. Du finner mer information om avsnittet om du följer denna länk

Under eftermiddagen gjorde alliansens ledamöter ett besök hos vår finansminister och för en lektion om olika skatters samhällsekonomiska effekter. Det är alltid ett nöje att besöka Anders Borg, intressanta genomgångar och spänstiga diskussioner.

Nu återstår bara en aktivitet, den stora fotbollsmatchen. Jag spelar som sig bör högerback och ska göra mitt bästa för att stå emot Bodström och Ringholms attacker. Vad jag kunde se i kammaren så är Bodström återställd från sina skador så vi kommer nog få det tufft.

Aftonbladet SvD SvD SvD

––––––––––––––––––––
Jag hoppas att du lyssnar på den politiska talradion och lägger din röst för oss i omröstningen om Svenska Podradiopriset. Du finner mer information om programmet och omröstningen i kolumnen till höger.

Inga kommentarer: