tisdag 3 februari 2009

Ambitionsdriven anpasslighet?

Fyra av mina ärade riksdagskollegor, dessutom partikamrater på stockholmsbänken, är idag ute och hotar ägarna av börsbolag. Man vänder sig mot ägarnas suveräna rätt att välja vilka personer som ska representera dem i bolagsstyrelser. För mig är det en självklarhet att ägarrätten inte ska inskränkas på det sätt som de hotar med. Denna gång gäller frågan kön och mina politikerkollegor verkar vara av uppfattningen att de vet bäst hur en styrelse ska väljas ut. Men samma resonemang som de nu för om kön kan man säkert föra om etnicitet, ålder, utbildning, social bakgrund m.m. Men saken är den att de privata ägarna ska ha rätt att bestämma dessa frågor själva även om vi politiker skulle tro att bolagen därigenom går sämre. I en marknadsekonomi så rättar marknaden till dessa ofullkomligheter. Bolag med dåliga styrelser slås ut av bolag med bättre styrelser. Jag tycker att mycket i den moderata reformeringen varit väldigt bra men det bekymrar mig när en del ledamöter i sin iver att var ”mest förändringsbenägna” tappar bort sin ideologiska kompass. Det är väl inte så att de drabbats av ambitionsdriven anpasslighet?

SvD
__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob Birkeland på
Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är värt att uppmärksamma de gånger våra åsikter överensstämmer.

Göran Pettersson sa...

Jag räknar med att du blir en flitig kommentator på denna blogg :-)
Dock kanske inte i FRA-frågan.

Mary X Jensen sa...

Oj då Göran. Och jag som just tänkte lägga in en fundering kring FRA-lagen här då. Just om hur vi måste få bestämma själva över vår information och hur vi agerar ;-).

Jag tycker att det kännskonstigt att lägga sig i hur privata företag vill bemanna sina styrelser. Däremot kanke man kan lägga sig i hur offentliga företag gör.

Leif Ekstedt sa...

Jag håller med om att de privata företagen bör få sköta sitt.
Svenska Kyrkan borde också få sköta sitt.
Men där krälar det ju av politiker av alla kulörer via Kyrkomötet.
Men inte säger riksdagsmän något om den saken. Sammanträdesarvoden är ändå pengar!!