tisdag 3 februari 2009

Natodebatt på Europaportalen

Jag blev förra veckan kontaktad av TV 4 när de önskade ett uttalande om försvaret. Istället för att kommentera det då inte överlämnade underlaget från Försvarsmakten valde jag att istället kommentera vår haltande säkerhetspolitik. Det uttalandet fick troligen till följd att reportern pressade Mona Sahlin i frågan. TV-inslaget i sin tur fick till följd att Europaportalen kontaktade mig och önskade en debattartikel. Hur som helst nu finns artikeln på www.europaportalen.se och jag hoppas att den leder till välbehövlig debatt.

1 kommentar:

Staffan Strömbäck sa...

Du har så rätt i behovet av en säkerhetspolitisk debatt. Beslut om att riskera svenska soldaters och sjömäns liv borde alltid vara grundat på Sveriges nationella intresse, snarare än allmänna uttalanden om att t.ex. stödja Afghanistans utveckling mot ett demokratiskt styrelseskick.

Under kalla kriget var det som bekant inte möjligt att föra den diskussionen, och jag tror att vi därför är ovana vid att diskutera frågan.