söndag 15 februari 2009

Ungdomar sökes till politiska uppdrag!

I går hade jag det stora nöjet att delta vid årsmötet med Sveriges mest framgångsrika moderatförening nämligen Blidömoderaterna. Ingen annanstans i landet är så stor del av befolkningen medlemmar i partiet som i Blidö. Nästan var tionde blidöbo är medlem i Moderata samlingspartiet. Men trots dessa framgångar står man även moderaterna på Blidö inför utmaningar. På årsmötet tog man därför upp frågan om hur man kan bli bättre på att engagera de yngre. Om det politiska systemet ska fungera så krävs det precis som inom en idrottsförening återväxt. Jag anser att detta är en väldigt viktig framtidsfråga. Av den anledningen lägger jag rätt mycket kraft i riksdagen på att ta emot skolklasser som vill komma på besök. Redan imorgon får jag besök av en klass från Bernadottegymnasiet. Det som är extra roligt är att besöket sker på initiativ från en moderat ungdomspolitiker från Hallstavik. Några veckor senare är det dags att ta emot en praktikant. Det är en elev från Roslagens Högskola som ska arbeta tillsammans med mig under en vecka. Den 20 mars är det dags för ungdomens riksdag, 349 elever från 145 klasser kommer till Stockholm för att under en dag ta över riksdagen. Jag kommer att agera ordförande för ett utskott och från Norrtälje deltar dessutom elever från Norrtälje enskilda gymnasium. Jag funderar nu över på vilket sätt jag kan bidra till att förbättra återväxten bland förtroendevalda. Du som har förslag och idéer eller kanske själv vill aktivera dig, hög av dig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den trevliga rundturen i vår riksdag. Du hade en trevlig blandning av historisk fakta och nutid som jag tror eleverna uppskattade.

Anonym sa...

Jag vill tacka för besöket på riksdagen. Det var första gången jag var där och det var trevligt att se "maktens korridorer" på riktigt. Måste säga att det såg fint ut, det måste vara en ära att få chansen att få möjligheten att arbeta där.

Göran Pettersson sa...

Till Perez:
Tack för att ni vill komma. Som jag sa under besöket så är det värdefullt som riksdagsledamot att få träffa så många som möjligt av dem som man är vald att företräda. Jag håller med dig om att det är en stor ära att få tjänstgöra som riksdagsledamot, inte för att byggnaderna är fina men för att det bygger på att man fått ett förtroende.

Johan Westerholm sa...

Göran

Som vi konstaterat, vi står på olika sidor men här tycker vi lika. Det är en ödesfråga för demokratin att de politiska partierna lyckas attrahera framtidens ledarskap.

Jag vill i sammanhanget lyfta fram din kollega, Lars-Erik Salminen i Solna. Hans grundinställning hur man välkomnar nya medlemmar kan vara bra att ta med sig i värvet.

Mvh

Johan

Anonym sa...

Som du vet, Göran, tycker jag att du gör ett suveränt jobb med din fokus på nya media o ungdomar.

Men jag tror vi måste bara acceptera att politiska partier kommer inte ha meddlemmar i traditionella föreningsform 20 år framåt. Däremot kommer vi få, tror jag, en mer politiska medvetena befolkning som kräver att partierna måste förändra sin interna demokratiska procedurer av uppdrags rekytering och "policy formulation". Vad tycks?

Göran Pettersson sa...

Till Gail:
Givetvis måste partiväsendet följa med samhällsutvecklingen. Den representiva demokratin innebär dock att vi behöver ha företrädare. Dessa kommer dock att arbeta annorlunda mot sina väljare. Jag är hoppfull om att vi inför valet 2010 kommer att ha en stor mängd bra kandidater med god spridning på olika grupper som vill kandidera för moderaterna.