söndag 22 februari 2009

Biskoparna ger sig inte och det gör de rätt i!

På dagens SvD Brännpunkt återkommer fyra biskopar med sin kritik mot det förslag till könsneutrala äktenskap som en stor majoritet av riksdagsledamöterna sägs stå bakom. Jag tillhör, sedan länge meddelat, i denna fråga inte riksdagsmajoriteten. Jag har uppriktigt svårt att förstå invändningarna mot biskoparnas förslag att göra en tydlig skillnad på statlig myndighetsutövning och kyrkans verksamhet. Än underligare blir det när man beaktar att många som driver frågan om att kyrkan ska vara myndighetsutövare själva varken är med i kyrkan och saknar dess tro. Den nu liggande sexparti motionen är enligt min uppfattning ett uttryck för politisk trendkänslighet. Man verkar se på äktenskapet som någon sorts event liknande en deltävling i melodifestivalen. Tänk om man istället lyssnat på Hans Wallmark då hade vi kunnat få en mer genomtänkt lagstiftning. Här nedan finner du de motion Hans Wallmark skrivit i frågan. Du kan även lyssna på den radiointervju som jag och Jacob Birkeland gjorde med Hans förra året.

Motionen
Radio med Wallmark
SvD

2 kommentarer:

Staffan Strömbäck sa...

Vi är helt överens om detta, du och jag och biskoparna.

FelixH sa...

Även jag ropar stöd för dina och biskoparnas åsikter.