söndag 14 december 2008

Veckans undersökningar ställer fler frågor än de besvarar

I veckan redovisades två stora opinionsundersökningar dels SCB:s stora halvårsvisa dels Sifos månadsundersökning. Båda undersökningarna ger upphov till fler frågor än de besvarar. Skälet till detta är mätperiodernas överlappande av stora politiska händelser. När de Rödgröna förra veckan formerade sig till ett regeringsalternativ ritades den svenska politiska kartan om. Jag tror att detta kommer vara den enskilt viktigaste faktorn för valutgången 2010. De två opinionsmätningarna som nu har presenterats har helt (SCB 27 oktober till 24 november) eller delvis (Sifo 1 till 11 december) genomförts innan det historiska Rödgröna regeringsalternativet offentliggjordes söndagen 7 december.
Båda undersökningarna visar att oppositionen leder klart, 12,9 procentenheter hos SCB 7,2 procentenheter hos Sifo.
Frågan jag ställer mig är vilken opinionspåverkan som bildandet av det Rödgröna regeringsalternativet har? Svaret på den frågan torde delvis finnas i råmaterialet till Sifoundersökning. Runt en tredjedel av intervjuerna har troligen genomförts efter offentliggörandet av samarbetet. Hur skiljer sig resultatet från de intervjuerna från dem som genomfördes i början av mätperioden?
Göteborgs Posten redovisar en snabbt genomförd specialundersökning som visar att många storstadsväljare är skeptiska till en Rödgrön regering. Det finns alltså all anledning att med spänning emotse kommande opinionsundersökningar.
För moderaterna i Stockholms län visade SCB:s undersökning att vi var tillbaka på rekordresultatet från valet 2006, (38,1 % nu mot 38,4 % vid valet). Jag antar att Sifos undersökning om den bryts ned på valkretsar visar ett liknande resultat.

I veckans avsnitt av ”Den politiska talradion – dinledamot.se” kommenterade jag bland annat SCB:s opinionsundersökning och bildandet av de Rödgröna.

Du startar radioprogrammet genom att trycka på playknappen på spelaren här under. Programmet startar efter cirka 30 sekunder.













SvD SvD ledare P J Anders Linders blogg Aftonbladet DN
__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob Birkeland på
Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Göran, Du har rätt. Spänning är det minsta man kan säga när det gäller hur den rödgröna röran, förlåt rödgröna partisamarbetet, kommer att utveckla sig.

Än så länge är Ohly "vårt" bästa och billigaste reklamkampanj för att få behålla Alliansen. Torde så förbli.

Jag har bara en fundering. Tror Du att senaste månadernas försvarsdiskussioner hjälpt oss eller är det en insikt som kommer mer långsamt?

Göran Pettersson sa...

Det börjar långsamt men förhoppningsvis säkert att bli mer ordning på försvarspolitiken. De inriktningar som getts rörande personalförsörjningen såväl för officerare som soldater tycker jag i allt väsentligt är bra. Dock så haltar kopplingen mellan försvars- och säkerhetspolitiken. Även om det finns mycket kritik mot regeringens försvarspolitik så tror jag allt fler försvarsvänner har kommit till insikt om att det socialdemokratiska och ännu värre Rödgröna alternativet är mycket mycket sämre.
Jag tror dock inte att denna fråga påverkat opinionsresultaten särskilt mycket.

Anonym sa...

Det tar tid innan ny politisk inriktning börjar synas i de vanliga människors liv. Däremot syns tabbarna genom kvällspressen omedelbart. Det är inte bara politiken som styr. Jag har min tröst i Mona. Hon kan/får inte vinna när hon inte ens klarar av att besiktiga sin bil!
elina