måndag 14 april 2008

Gästbloggare på dinledamot.se!


Under denna vecka har jag och Göran Pettersson besök av Thomas Höglund som är PRAO-elev från Engelbrektsskolan, årskurs 8. Varje dag ca kl 15 00 kommer du att kunna läsa om hans reflektioner från dagen som gått här på bloggen.

Idag var det min första prao-dag här på riksdagen, och jag måste säga att jag är imponerad av många saker här. För det första, storleken på byggnaderna. Det måste jag säga var mycket större än jag förväntat mig, även fast jag varit här en gång förut. Men det som jag tyckte var mest imponerande var ju de som arbetade inne i byggnaden. Det ska erkännas att det inte var helt som jag förväntat mig. Det var en form av öppenhet som jag inte förväntat mig från riksdagen. Jag hade mer förväntat mig någon form av mild rivalitet mellan alliansen och blocket, men detta var mest i debatterna, medan man efteråt kanske gick och tog en fika tillsammans och umgicks i all vänskap. Och jag är som sagt väldigt imponerad av alltihop.

Min dag började med att jag fick en introduktion av Jacob Birkeland om vad som jag skulle göra under veckan, och om jag läste från schemat så fick jag intrycket att jag skulle få en väldigt trevlig vecka med mycket intressanta upplevelser. Efter att ha fått en insikt i vad jag skulle få göra, så fick jag en rundtur i byggnaden. Det var då en väldigt imponerande sådan, som var alltifrån rent vacker arkitekturmässigt och dessutom är det ju en väldigt viktig byggnad. När vi gått igenom det viktigaste i byggnaden, och bara det var mycket, så gick jag på lunch. När jag kom tillbaka fick jag beskedet att jag och Jacob skulle åka till Ropsten och där träffa Fredrik Schulte (moderat riksdagsledamot), där i vilket vi skulle gå till en skola i närheten. Där hade vi ett kortare möte med rektorn för årskursen F-5. När vi avslutat detta så åkte vi tillbaka till riksdagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är bra Thomas!
Låter som du hade en underbar dag! ;D

ha det så kul resten av denna vecka!!;D
Ses i skolan (måndagen v.18)

Ps. Jättefin bild på dig! Gulligt^^