måndag 17 december 2007

John McCain är min kandidat

Det stundar primärval i USA. I början av januari drar det loss och då ska demokraterna och republikanerna välja sina respektive presidentkandidater. Efter ett moget övervägande så har jag skaffat mig en egen favorit. Jag ger mitt stöd till senator John McCain från Arizona. John McCain har inte bara fått perspektiv på livet genom fem och ett halvt år i nordvietnamesiskt fångläger. Han har även under flera perioder på ett mycket bra sätt tjänat sitt land i senaten. John McCains politiska ledarskap är en bra kombination av övertygelse och pragmatism. I amerikanska kongressen har han ofta sökt breda blocköverskridande lösningar. Ett tydligt exempel på att John McCain är uppskattad utanför sitt eget parti är att förre demokratiske vicepresidentkandidaten Joe Liberman idag uttalade sitt stöd.
Idag ligger John McCain efter i opinionsundersökningarna och dessutom har han en mycket begränsad kampanjkassa. För att ha en möjlighet att vinna den republikanska nomineringen kommer det antagligen krävas att han kommer topp två i valet i New Hampshire samt följer upp det med ett bra resultat i South Carolina. Vi får anledning att återkomma till valet till vad som fortfarande är världens viktigaste befattning.

SvD Helsingborgs Dagblad Dagen New Hampshire Union
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
http://knuff.se/url/dinledamot.blogspot.com/

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: