måndag 17 december 2007

Majoritet för Natomedlemskap

Den senaste enkäten här på bloggen har just stängt. Denna gång var frågan: ”Anser du att Sverige bör gå med i Nato?”
Hela 50 besökare har valt att besvara enkäten, 30 med ja och 20 med nej. Det var kanske inte förvånande att bloggens läsare är mer Natopositiva än allmänheten i övrigt. Det är också roligt att veta att bloggen har läsare som inte nödvändigtvis instämmer i allt jag skriver.
________________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com

Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Göran - jag har bett dig övertyga mig om varför vi ska vara med i försvarsalliansen Nato. Har inte EU något eget att komma med? USA:s inhopp i Irak är inte så förtroendeingivande.

Göran Pettersson sa...

EU är ingen försvarsallians. Dessutom är den militära styrkan hos EU:s stater ganska begränsad jämfört med den amerikanska. Historisk finns det också ett skäl till att bibehålla en stark transatlantisk länk. När de stora kontinentalmakterna har "gjort upp" tidigare så har de små staterna kommit kläm. Mitt råd är att du skaffar dig mer direkta kunskaper om USA. Följ gärna debatten via nätet och läs tidningar som New York Times och The Wall Street Journal. Den bild som förmedlas av här i Sverige är ibland lite sterotyp och tappar bort den mångfald som finns i USA. Jag har själv levt två år i USA och jag har stort förtroende för deras system även om det även där blir fel ibland.

Med vänlig hälsning
Göran

Gun Svensson sa...

Tack för att du tar mina frågor på allvar - jag försöker förstå. Även om det är så som du säger att bilden här hemma i Sverige är något onyanserad så kan jag inte bortse från grymheter som detta i Abu Ghraib-fängelset, där högre befäl ansvariga för kulturen skyller ifrån sig på underordnade som utför hemskheterna.
Varför kan inte EU:s länder bygga en egen allians?