onsdag 31 augusti 2011

Bra val



Centerns valberedning uppges föreslå min utskottskollega Annie Lööf till ny partiledare. Jag tycker att de har gjort ett klokt val. Jag har arbetat tillsammans med Annie i utskottet under det senaste riksdagsåret och hon har verkligen imponerat. Begåvad, flitig och med ett stort lugn.

I början av året så spelade jag in ett radioprogram med Annie om Centerns framtid. Det kan kanske vara av intresse att lyssna på vad hon sa då innan partiledarfrågan var aktuell.

Lyssna på programmet genom att klicka på denna länk
SR Expressen Norrtelje Tidning SvD DN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Annie Lööf gjorde sig ju känd för att vara kritisk till FRA-lagen samt att hon krävde förbättringar för den personliga integriteten.

Med tanke på hur du själv har förhållt dig till dessa frågor (och de som delar AL's uppfattning) är dina positiva ord kanske lite förvånande.

Är hon varken en "nyttig idiot" eller emot personnummer?

Göran Pettersson sa...

Jag tror att Annies erfarenheter från hela FRA-processen är ytterligare en faktor som gör henne synnerligen lämplig som partiledare.

Begreppet "nyttig idiot" användes ofta som en benämning på en person som inte hade full insyn i en fråga och därigenom via sitt agerande gynnade en aktör som man på intet sätt avsåg, vanligen Sovjetunionen.

När det gäller frågan om personnummer så har jag inte frågat Annie om hennes åsikt. Jag har dock svårt att tro att kampen mot personnummer kommer att bli en viktig fråga för den nye partiledaren.

Annie är som jag skrev begåvad hon har också, bl.a. genom FRA-frågan, betydande politisk erfarenhet.