lördag 6 augusti 2011

Osäkert läge

Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poors har nedgraderat USA:s kreditvärdighet från AAA till AA+. Vilka konsekvenser detta kommer att få är nu öppet för spekulation. Det är lite tragikomiskt att Vita Huset nu klagar på S&P:s hårda dom. Under den senste finanskrisen kom kritik från samma håll mot att kreditvärderingsföretagen varit för optimistiska i sina kreditvärderingar. Samma skiftande kritik har framförts mot kreditvärderingsinstitutet från ledande befattningshavare inom EU.

Jag tänkte mig imorgon att ge mig på att ge en lite mer utförlig redovisning av hur jag ser på läget för USA, EU, Eurozonen och Sverige. Redovisningen blir i form att ett avsnitt av Den politiska talradion. Om du har frågeställningar som du tycker att jag ska belysa så lämna dem som kommentarer till det här inlägget.

DN SvD SR SvT

Bloggar: USA-nyheter Ekonomisten Böhlmark

2 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Sänkningen är ju ett resultat av att politikerna i USA inte kan överens om ett resolut handlande, vilket ju är mycket illa i detta utsatta läge.

Detta belyser bristerna idagens demokratiska system där partisystemen tar fram de sämsta egenskaperna i sina medlemmar ( läs slavar ).

Anonym sa...

Nu är det försent att göra något för att förhindra att våra förorter förvandlas till ett brinnande inferno som nu senast i London.
EU, Euron och det multikulturella samhället kommer att haverera.
Det är etablissemangets projekt som har påtvingats folken!
I spåren av haveriet kommer upplopp, kravaller och extremism att bli vanliga!
Dom ansvariga politikerna måste ställas till ansvar inför domstol för vad dom gjort landet!