torsdag 4 augusti 2011

Förmögenheter skiftar ägare

Vid kronförsvaret 1992 skedde dramatiska förmögenhetsförändringar. Välskotta företag och enskilda som inte investerat konservativa drabbades på grund av den utdragna kapitulationen av stora förluster. Jag tycker att det finns många likheter med den aktuella situationen inom eurozonen. Jag tror att försvaret av den nuvarande eurozonen kommer att misslyckas. Skälen till detta är att regeringarna i flera av de krisdrabbade länderna är för svaga. Det är tuffa åtgärder som skulle behöva genomföras för att återställa förtroendet för Greklands förmåga och vilja att reformera sin ekonomi. För varje dag som försvaret fortsätter så sker stora förmögenhetsöverföringar mellan eurozonens länder.

I förra veckan deltog jag i vid ett EU-möte i Warszawa. Intrycken därifrån, som till stor del handlar om eurokrisen, utvecklade jag i ett radioprogram. Du kan lyssna på programmet om du klickar på denna länk.


DN SvD Affärsvärlden

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du Ingves/Riksbanken ser krisen komma denna gång eller blir det räntehöjningar tills vi kör huvudet i väggen som förra gången?

Martin J sa...

Förmögenhetsöverföringen sker ju från skattebetalarna till bankernas ägare, vem tror du det egentligen är som får stå för kostnaden för alla inbetalningar till IMF etc? Resultatet blir en allt mindre medelklass som istället förskjuts nedåt på skalan samtidigt som de redan rikaste blir ännu rikare. Personligen hoppas jag att hela systemet brakar ihop och att vi får en "system reset" där ett sundare ekonomiskt system tar vid, förmodligen baserat på guldmyntfot.