måndag 5 november 2007

Publikdragande rubriker

På dagens DN Debatt skriver tre representanter för Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS) om den svenska innovationspolitiken. Det är en intressant artikel som lite överraskande för att komma från SNS lyfter fram att staten borde ta en aktivare roll. För att få denna ganska ospännande artikel publicerad har dock författarna kryddat den med lite text med hög trendfaktor. Man sätter fokus på statsministern och dömer ut politiken för att statsministern personligen inte leder regeringens arbetsgrupper om bland annat globalisering. Taktiken lyckades och DN har försett debattartikeln med rubriken ”Reinfeldt osäkert kort som välståndsbyggare”. Artikelförfattarna är att gratulera! Jag hoppas dock att detta inte har blivit en framgång på innehållets bekostnad, risken finns att de fick uppmärksamheten de sökte men att ingen tog till sig det väsentliga budskapet i artikeln.

Igår kväll blev jag uppringd av en journalist som frågade om jag någon gång betalt svart för tjänster. På fem sekunder rannsakade jag mitt 47-åriga liv och konstaterade att så nog hade skett. Hur var det den där gången då jag körde av vägen och stack till den hjälpsamme bärgaren en sedel eller den där festen där man betalade inträdesavgift, betalade arrangören verkligen skatt för artisterna? Jag försökte också att dra mig till minnes om jag betalade prästen som vigde mig och min hustru men minnet svek mig. Jag inser att det blir ytterligare förhör och att jag kommer korsförhöras runt frågan. Jag får väl leva med att jag då kommer att uppfattas som en så kallad ”myndighetsvan” person när jag får svara ”jag kommer faktiskt inte ihåg”.

Inga kommentarer: