onsdag 23 januari 2008

Bara öron räcker inte!

Aktuellt rapporterade igår att de skulle ha varit ett stormigt möte i den moderata riksdagsgruppen. Jag vet inte om jag instämmer i bedömningen av vindstyrkan men däremot kan man väl konstatera att alla inte hade samma åsikt i frågan om sjukförsäkringen.

Det brukade sägas om politiker att de var som krokodiler, små öron men en stor käft. På senare tid råder en ny trend, nu gäller det att ha stora öron. Jag tror att dessa beskrivningar missar ett antal andra viktiga egenskaper. För det första är det bra, ja till och med avgörande, att politikern har något mellan öronen. Dessutom ska en bra politiker vara utrustad med ett starkt och komplett hjärta. Hjärtats ena egenskap ska vara att kunna känna och förstå de intryck man får genom ögon och öron. Den andra viktiga egenskapen hos hjärtat är fighterandan. En politiker måste kunna slåss för sin övertygelse och också övertyga andra. Ett antal moderata riksdagsledamöter har drabbats av flyktkänslor när det börjat blåsa om förslaget till förändrad sjukförsäkring. Den som tar sig tid att sätta sig in i problematiken runt tilläggsförsäkringar kommer oftast att komma fram till att regeringens förslag är bra. Det är skrämmande vilka effekter ersättningsnivåerna har på benägenheten att komma tillbaka i arbete. En annan olycklig effekt med tilläggsförsäkringarna är att det är skattebetalarna som går till jobbet som är de stora förlorarna på systemet med självriskelimineringen. Jag har skrivit om detta ämne tidigare och jag har inte ändrat uppfattning efter gårdagens diskussion i riksdagsgruppen.
Att Sture Nordh hotar med att anmäla regeringen till ILO för brott mot de mänskliga rättigheterna tycker jag säger mer om honom än förslaget. Liknande förslag har prövats av ILO vid två tidigare tillfällen och båda gångerna har anmälningarna ogillats. Jag har tappat räkningen på hur många anmälningar av regeringens politik som Sture Nordh gjort, hittills har han väl inte vunnit gehör en enda gång. Börjar det bli dags att gå i pension?

För den som vill veta lite mer om förslaget rekommenderas bloggen Den hälsosamme ekonomisten.

Inga kommentarer: