onsdag 2 januari 2008

Det onämnbara "N"-ordet

Svensk utrikes- och säkerhetspolitik lider fortfarande av en släng av "neutralitetssjukan". När utrikesminister Carl Bildt idag på DN Debatt gör en mycket informativ genomgång av Sveriges europapolitik så nämner han inte "N"-ordet. Detta påtalas också mycket riktigt av bloggen Folkpartiet i Nacka. Det folkpartisterna dock missat är det svenska kodspråket. Carl Bildt skriver "För oss är den transatlantiska relationen av mycket stor betydelse. Det är bara om det finns förståelse och samsyn mellan Europa och USA som de stora globala frågorna kan föras framåt." Detta betyder vad jag förstår "Vi tycker det är bra att Europas demokratier är med i Nato och vi skulle vilja att även Sverige var med".

Svenska Dagbladets ledarsida uppmanar Claes Arvidsson Sverige att följa med på samma resa som Finland till ett Natomedlemskap. Det är bra att SvD håller liv i denna viktiga debatt. Jag kommer med en druckens (om man nu törs skriva så med tanke på SvD:s förstanyhet) envishet att fortsätta plädera för ett svenskt medlemskap.

SvD

__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Det måste vara som min handledare sa medan jag doktorerade: "Great thinkers think alike".

Alternativet skulle kunna bli något som: "Fools seldom differ", vilket är en tanke som jag inte vill tänka färdigt.