fredag 1 februari 2008

Obama inriktar sig på "andraplatsen"

Häromdagen ägnade jag mig åt lite spekulerande. Jag skrev då att Arnold Schwartzenegger skulle sluta upp bakom John McCain. Ett par dagar senare slog spekulationen in. Stärk av detta tillåter jag mig att göra ytterligare ett par bedömningar. Dessa nya bedömningar bygger till stor del på min analys av nattens debatt mellan Hillary Clinton och Barack Obama. Om Obama ska ha en chans att vinna demokraternas nominering krävs att han vänder opinionen i ett antal stora delstater. För att han skulle lyckas med detta så skulle han behövt vinna nattens debatt på knock out. Men Obama kom inte in i debatten för att vinna på k.o. Istället så blev debatten ett konstlat trivsamt samtal mellan kandidaterna. Min bedömning är därför att Obama redan gett upp och nu eftersträvar att bli vicepresidentkandidat. Min spekulation lyder därför på följande sätt. Hillary Clinton vinner de flesta viktiga delstaterna på tisdag. Obama förklarar sig besegrad och sluter upp bakom Hillary Clinton. Efter någon tid utser Clinton Obama till sin vicepresidentkandidat. Innan Obama accepterar uppdraget rekommenderar jag att han slår en signal till förre vicepresidenten Al Gore. Att vara vice till paret Clinton är nog en uppgift som inte alltid är avundsvärd.

Det riktiga presidentvalet lovar att bli en spännande tillställning. Om uppställningen blir John McCain med vicepresidentkandidat mot Hillary Clinton med Barack Obama så stämmer inga gamla sanningar längre. Hur detta påverkar John McCains val av vicepresidentkandidat ber jag att få återkomma till om spekulationerna ovan besannas.
Aftonbladet SvD DN
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly
Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inte särskillt svårt att gissa vart Schwartzenegger skulle placera sig, så den spekulationen var mer en satsning på det bästa oddset. Analysen av nattens debatt är också ganska enkel, om man förutsätter att någon av dem vinner så kommer den andra troligen bli vice, och vem av dem som gör det blir troligen den som leder "stort".
Något kanske överraskar i valet, men det ska mycket till för att Obama ska kunna hämta in en seger.

Anonym sa...

Det finns inte en chans att Obama redan bestämt sig för att ge upp, varför skulle han? Det är fortfarande så att den överväldigande majoriteten av demokraterna ännu inte fått säga sitt. Herregud vad jag är trött på dessa stensäkra prognoserna som en del kommer med.

Anonym sa...

Oberoende av vad moderatorn och de båda kandidaterna sa i går om de tecken på framsteg som det innebär att en kvinna och en afro-amerikan - båda oerhört välutbildade och smarta - är de enda återstående demokratiska kandidaterna, så måste man hålla i åtanke att i presidentvalet så är kampen om marginalväljarna stenhård. Det gäller således för den demokratiska kandidat som slutligen väljs att se till att de väljare som kan tänka sig att rösta på den republikanska kandidaten i slutändan inte gör det. Att då ha såväl en kvinna som en afro-amerikan på röstsedeln avskräcker nog många mer konservativt lagda marginalröstare.

Mot denna bakgrund tror jag att det kan betraktas som mycket troligt att vicepresidentkandidaten kommer att bli en vit man, oberoende av om det är Obama eller Clinton som vinner primärvalet.

Anonym sa...

Clinton och vicepresidentkandidat Obama kommer att stå mot McCain och vicepresidentkandidat Schwarzenegger i valet den 4 november.